» Gemeente
Een groet ter bemoediging in bijzondere tijden (1)

GROET TER BEMOEDIGING
in bijzondere tijden

Aan de gemeenteleden van Grave en Cuijk

Nijmegen/Heerlen, 16 maart 2020

Beste gemeenteleden,

Sinds dit weekend is het voor ons allen echt onontkoombaar: er zijn strenge maatregelen nodig om het coronavirus zo goed mogelijk te kunnen bestrijden. Dat heeft ongekend grote impact. Ook op ons kerkelijk samenleven: geen kerkdiensten, weinig tot geen fysiek contact/bezoek, afgezegde vergaderingen en bijeenkomsten. Zoals het er nu voor staat, duurt dat  tot 6 april a.s.
Deze zogenoemde ´sociale onthouding´ doet veel met ons. Onzekerheid, onvoorspelbaarheid, ongrijpbaarheid,ongewone reacties, sociale onrust vanwege werk en inkomen, onveilig voelen over eigen gezondheid of die van dierbaren. Andere wereldwijde ellende, zoals in vluchtelingenkampen, komt nu minder in de publiciteit, maar is er ook nog steeds. En dat alles in een periode van inkeer en bezinning; weken waarin we ons voorbereiden op Goede Vrijdag en Pasen. Zulke begrippen krijgen in 2020 een bijzondere lading, nu we worden stilgezet, ons kwetsbaar weten. Hoe verder, dag na dag?

Gisteren was het zondag; de naam van deze 3e zondag in de Veertigdagentijd is Oculi: ogen. En daarbij hoort al eeuwen Psalm 25:
Mijn ogen zijn gericht op de Heer:
dat Hij mij bevrijdt van mijn angsten....
Behoed dan mijn leven en kom mij bevrijden;
beschaam mij niet op mijn vluchtweg naar U.

Juist nu kunnen geloofswoorden als deze ons helpen om met moed en vertrouwen deze verwarrende dagen te doorleven. En te blijven roepen - om alles: Kyrie eleison - Heer ontferm U!
Bijbel en liedboek bieden ons zoveel woorden om dankbaar te gebruiken, zowel voor onszelf als voor anderen. En we kunnen elkaar blijven vinden, ook op afstand: bellen, appen, mailen, briefjes en kaarten sturen of praktische hulp bieden.

Daarnaast worden we bij het doorbreken van het isolement geholpen door de techniek. Een paar voorbeelden. Via de website van onze gemeenten krijgt u regelmatig actuele informatie: https://cuijk.protestantsekerk.net
Op TV zijn ook de komende zondagmorgens aangepaste vieringen te zien. En via het internet is veel meer mogelijk. Gemeenten in de buurt zenden via bepaalde verbindingen kerkdiensten uit. De site van de Protestantse Kerk bevat sinds kort een apart themadossier met adviezen en creatieve vormen van ´naar elkaar omzien´: https://www.protestantsekerk.nl/thema/coronavirus.
Komende woensdag zal bovendien een speciale dag van nationaal gebed zijn. Via de website https://www.missienederland.nl/corona/nationaalgebedleest u hier meer over. Soms kan het ook helpen, om niet alle nieuwsitems te willen volgen. Radio NPO 4 zendt prachtige klassieke muziek uit.

Tot de volgende keer, waarschijnlijk volgende week! Ondertussen zijn onze mail en telefoon gewoon te gebruiken. We groeten u nu hartelijk met de zegen van St. Patrick:

De Eeuwige zij voor je om je de goede weg te wijzen.
De Eeuwige zij achter je om je in de armen te sluiten en te beschermen tegen gevaar.
De Eeuwige zij onder je om je op te vangen, wanneer je dreigt te vallen.
De Eeuwige zij in je om je te troosten als je verdriet hebt.
De Eeuwige zij rondom je als een beschermende muur, wanneer anderen over je heen vallen.
De Eeuwige zij boven je om je te zegenen:
zo moge God jullie zegenen, vandaag, morgen, in eeuwigheid. Amen.

ds. David Stolk en ds. Sophie Bloemert